top of page
SLE9-verkkosivut-220.jpg

”Kemiaa, yhteistyötä ja suuria tunteita” – Lasin protopajojen toimintaa Ammattiopisto Tavastian lasialan koulutuksessa vuosina 2020–2024

Sara Hulkkonen

Ammattiopisto Tavastian lasialalla kehitetty Lasin protopaja on yhteisen oppimisen alusta eri koulutusasteille. Tähän viisivuotiskatsaukseen kutsuimme kanssakirjoittajiksi protopajoissa vierailleita opettajia, muotoilijoita ja yhden opiskelijan.

Vuosina 2020–2024 järjestimme 23 protopajaa, joista suurin osa kesti useamman päivän. 21 protopajaa toteutettiin Ammattiopisto Tavastian lasihytissä Nuutajärvellä ja kaksi Iittalan lasitehtaalla. 
 

Lasin protopaja_Auringon laulu_Puhaltamassa Manuel Diemer sekä opiskelijat Kaisa Reponen j

Lasin protopaja. Auringon laulu. Puhaltamassa Manuel Diemer sekä opiskelijat Kaisa Reponen ja Henna Holopainen.

Kuva_Kirsti Taiviola

Protopajojen tavoitteena on vahvistaa kotimaista lasiosaamista luomalla lasi- ja muotoilualojen opiskelijoille valmiuksia ammattialalle tyypilliseen verstakkotyöskentelyyn. Lasinpuhaltajina protopajoissa toimivat taideteollisuusalan perustutkintoa suorittavat lasialan opiskelijat. Lisäksi mukana on ollut alan ammattitutkinto- ja erikoisammattitutkinto-opiskelijoita. Mallikappaleiden valmistamisen ohella harjoitellaan kommunikointia, suunnitelmien toteutettavuutta ja ongelmanratkaisutaitoja. Toiveena on, että yhteistyö jatkuu opiskelijoiden siirryttyä työelämään.

Lämpimät kiitokset kaikille vuosien varrella Lasin protopajoihin osallistuneille opiskelijoille, muotoilijoille, opettajille ja ohjaajille!

– Sara Hulkkonen ja Marika Kinnunen, Ammattiopisto Tavastian lasialan koulutuksen opettajat
 

Lasin protopaja_Ryhmäkuva_Lapin yliopisto.jpg

"Muotoilijan näkökulmasta protopajat ovat mahdollistaneet ammatillisen kehittymisen, materiaaliin ja työskentelytapoihin perehtymisen sekä inspiroitumisen niin onnistumisten kuin sattumienkin kautta. Lasin protopajoissa olen päässyt tutustumaan lahjakkaisiin ja älykkäisiin lasialan opiskelijoihin. Olemme yhdessä innostuneet haasteista, kokeilleet rajoja, pohtineet lasin sekä siihen liittyvän tiedon sekä käsityötaidon merkitystä tässä ajassa, oppineet lasista sekä nauttineet tekemisestä toisiamme kannustaen ja materiaalia kunnioittaen."

– Anne Hirvonen, muotoilija

 


”Hämeen Ammattikorkeakoulun lasimuotoilun opiskelijat ja opettajat osallistuivat Lasin protopajaan Ammattiopisto Tavastian lasialan koulutuksessa vuosina 2023 ja 2024. Opiskelijat suunnittelivat pyörittäen muottiin puhallettavan lasituotteen, jonka prototyyppi toteutettiin lasinpuhallusopiskelijoiden kanssa. Lisäksi opiskelijat suunnittelivat vapaasti puhallettavan esineen, jonka toteutettavuudesta keskusteltiin lasinpuhaltajan kanssa ennen prototyypin valmistusta.

Lasin protopaja mahdollisti opiskelijan näkökulmasta materiaalitietouden syventämistä käytännön kautta. Myös erilaisten muottimateriaalien, kuten kipsimuotin testaus lasinpuhalluksessa mahdollistui protopajassa.

Protopajassa testattiin eri muottimateriaalien toimivuus käytännössä, ja muotinvalmistukseen liittyvät vaatimukset konkretisoituivat muottien käytön kautta. 

Lasin protopaja on ensi kertaa lasihytissä vieraileville muotoilun opiskelijoille ainutlaatuinen päivä. Lämmin hytti ja opiskelijoiden keskinäiset keskustelut tekniikoista, väreistä ja muodoista jättävät hyvät muistot päivästä.”

– Anna-Kaisa Haanaho, lehtori & Wilma Väisänen, opetusassistentti, Hämeen ammattikorkeakoulu, lasimuotoilun kurssin opettajat

 


”Ehdin vuosina 2022–2024 osallistumaan noin kymmeneen protopajaan. Jokainen protopaja oli äärimmäisen opettavainen kokemus ja niistä jäi käteen paljon puhallustaitoa tärkeämpiäkin oppeja: Kuinka toteuttaa esine laadukkaasti, mutta mahdollisimman kustannustehokkaimmalla ja nopeimmalla tavalla? Kuinka selittää prosessit auki ihmiselle, jolle lasinpuhallus ei ole ennestään tuttua? Ja ennen kaikkea, miten toimia sujuvassa verstakossa erilaisten ihmisten kanssa, niin että prosessi on miellyttävä kaikille osallistujille.

Lasin puhaltaminen on teknisesti yksi haastavimmista kädentaidoista, joihin olen koskaan paneutunut, mutta protopajat ovat havainnollistaneet hienosti myös sen, että lasin puhaltaminen on paljon muutakin kuin vain hieno tekninen toteutus - se on myös kemiaa, yhteistyötä ja suuria tunteita.”

 

– Janika Karttunen, lasialan artesaani ja yrittäjä


”Yhteistyöni Ammattiopisto Tavastian lasikoulun kanssa alkoi vuonna 2017, jolloin sain ammattilaisena kutsun osallistua Iittalan lasitehtaalla järjestettävään Lasin protopajaan. Lasinpuhallusopiskelijoiden oli tarkoitus harjoitella yhteistyötä ammattimuotoilijan kanssa toteuttamalla suunnittelemiani esineitä. Päivän aikana puhallettiin erilaisia variaatioita pulverivärjätyistä esineistä, jotka toimivat koeaineistona tuleville teoksilleni. Päivä Iittalassa aloitti tärkeän yhteistyön lasikoulun kanssa, joka johti kahden suuritöisen ja taiteilijan uralleni hyvin merkittävän teoksen, Kehrän (2018–2019) ja Auringon laulun (2020–2021), toteuttamiseen Nuutajärven lasikoululla. Molemmat teokset perustuivat sarjallisuuteen, muottiinpuhallukseen ja tiettyyn värinlisäystekniikkaan. Yhteistyö opiskelijoiden kanssa liittyi vahvasti teosteni merkityssisältöihin, sillä pohdin teosten kautta mm. keskeneräisyyteen, käsityötaidon harjaantumiseen ja havainnon välittämiseen liittyviä kysymyksiä. Protopajaan liittyvät pedagogiset tavoitteet kuten kommunikaation ja verstakkotyöskentelyn harjoittelu, olivat keskeisiä teosteni idean kannalta, joten protopajan merkitys taiteelliselle työskentelylleni on ollut suuri niin sisältöjen kuin tuotannon kannalta. 

Pidän protopajaa tärkeänä edelläkävijänä erityisesti muotoilun- ja lasinpuhalluksen koulutusten välisen yhteistyön rakentajana. Opettamillani Aalto-yliopiston kursseilla kuten mm. Glass Challenge (2018) ja Glass Summer School (2020) Contemporary Design -maisteriohjelman opiskelijat ovat päässeet syventämään ymmärrystään lasista ja hyttityöskentelystä yhdessä lasinpuhallusopiskelijoiden kanssa sekä Iittalassa että Nuutajärvellä. Kokemus työskentelystä ammattimaisessa ympäristössä on järjestäen saanut ylistävää palautetta opiskelijoiltani. Yhteistyön hienoutta on myös se, että eri maailmoja törmäyttämällä tulevan muotoilijan kynnys astua lasipajaan on jatkossa matalampi.”

 

– Kirsti Taiviola, muotoilija, taiteilija / lehtori, Aalto ARTS, muotoilun laitos


”Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnassa on tarjottu lasimuotoilun opetusta vuodesta 2020 alkaen, ja muotoiluopiskelijat ovat osallistuneet lasin protopajoihin. Ekskursiot Rovaniemeltä Nuutajärvelle tukevat lasimuotoilun opetusta, koska Lapissa ei ole lasinpuhallusmahdollisuutta. Nykyaikaiset opetustekniikat mahdollistavat etäopetuksen ja etäyhteistyön sujuvasti mutta suomalaisen lasimuotoilun elinvoimaisuuden säilyttäminen vaatii kuitenkin käytännön kokemusta.

Protopajoissa on päästy rohkeasti kokeilemaan arktisen lasimuotoilun teemoja. Keskiössä on ollut kantaaottavuus arktisen muotoilun kontekstissa: kestävä kehitys, luonnonmateriaalit ja pohjoiset arvot ohjaavat suunnittelua kulttuuristen ilmentymien kautta.

Oppilaitosten ja ammattilaisten välinen, laaja-alainen yhteistyö on avainasemassa lasialan koulutuksen kehittämisessä. Jatkamalla yhteistyötä arktisen lasimuotoilun kehittämiseksi voimme yhdessä luoda uusia mahdollisuuksia ja vahvistaa alan elinvoimaisuutta tulevaisuudessa.”

 

– Milla Johansson, yliopistonlehtori, taiteiden tiedekunta, Lapin yliopisto


”Protopajapäivinä on ollut pääasiassa lasin ensikertalaisia opiskelijoita. Opiskelijat ovat olleet LAB Ammattikorkeakoulusta, Aalto-yliopistosta sekä HEO kansanopistosta. Olen pitänyt tärkeimpänä ensin ihmisten kohtaamista ja sitten lasin kohtaamista. Syynä tälle on hyvin pintapuolisella ymmärryksellä lasista varustetun muotoilun opiskelijoiden kohtuuttoman suuret odotuksen suhteessa lasien kokoon, teknisyyteen ja määrään. Tämä usein luo opiskelijoille turhia paineita ja sitten kaikki menee vielä enemmän pieleen. Opettajana olen kokenut tärkeänä hallita odotuksia rikkomatta innostusta ja kokeilunhalua.

Brief on ollut: Suunnittele kohtaaminen kuuman lasimassan kanssa. Massa voi kohdata puuta, metallia, lasinsiruja, soodaa, puukepin, väriä tai pienen määrän jotain orgaanista. Lasi on ensikertalaiselle vaikea suunnitella, koska sen luonteen ymmärtää vasta kun sen kohtaa hytissä. Siksi suunnittelemme kohtaamisen hetken ja muu jää sattuman varaan.”

 

– Milla Vaahtera, muotoilija, taiteilija


”Joka vuosi osana perusopintoja Nuutajärvelle suuntautuva ekskursio valmistaa samalla ensimmäisen vuosikurssin opinnot, että opiskelijat. Toukokuussa kaikki herää eloon, luonto ja ajatukset muotoilijana toimimisesta. Ilmassa on omien lasien ja niistä nautittavien juomien ohella suurta juhlan tunnelmaa.

Yhteistyöstä on seurannut ystävyyttä, halua auttaa muita samalla kun teemme omaa suoritusta. Kerran vuodessa tulemme yhteisen aiheen äärelle, taitojaan ja tietojaan hiovat lasikoulun ja Metropolian opiskelijat pääsevät kommunikoimaan keskenään, hakemaan haluttua, esittämään näkemyksiä. Sopimaan, kuinka jokin asia muuttuu yhdessä tehdessä – lasin toimiessa muotonsa ja hahmonsa puolesta. Keskiössä on ymmärrys materiaalin ja prosessin hallinnasta.”

 

– Mika Ihanus, muotoilun lehtori, teollinen muotoilija, Metropolia ammattikorkeakoulu
 

Tämä kirjoitus on tiivistelmä laajemmasta Lasin protopajoja käsittelevästä artikkelista, joka julkaistaan keväällä 2025 Lasin protopajan omalla verkkosivulla.

slm logo nega.png

We process all personal data in a lawful manner, according to the EU’s general data protection regulation.

Tietosuojatiedote

  • Instagram
  • Facebook
bottom of page